ایران آینده

ایران آینده

بازنگری در تاریخ قلمرو میانی
ایران آینده

ایران آینده

بازنگری در تاریخ قلمرو میانی

مدیریت کوروش بزرگ


نویسنده: گزنفون

برگردان: دکتر محمدابراهیم محجوب

 

پیتر دراکر این کتاب را نخستین و هنوز بهترین کتابی می‌داند که در زمینۀ رهبری به نگارش درآمده است.

دانش و هنر مدیریت در میدان و اتاق‌های جنگ ساخته و پرداخته شده است. پیتر کوزلوفسکی فیلسوف معاصر معتقد است، مدیریت همان حکومت است منهای قدرت سیاسی. وجاهت مدیریت، نه سنتی است نه رضایتی، بلکه عملکردی است. عملکرد (درست) مدیریت نشان خواهد داد که مدیریت شوندگان احساس خواهند کرد مدیریت بر آنان برای ایشان سودمندتر بوده است.

 

گروهی نیز مانند ماهاتیر محمد این غفلت را عین خسران می‌دانند. وی در سخنرانی افتتاحیه برج‌های کوالالامپور گفته بود ما در فرهنگ شرقی خودمان تمام راهکارهای اصلی لازم برای مدیریت در مقیاس کلان را داریم و نیازی نیست عینا از غربیان تقلید کنیم. پس باید به فرهنگ خودمان روی آوریم و آن راهکارها را که از خاک و خون و ریشۀ خودمان سرچشمه گرفته است بکاویم، بفهمیم، بپرورانیم و با دانش روز درآمیزیم و به صورت فرآیندهای اجرایی درآوریم. باشد که بازده ما بسی بیشتر شود.

به گفتۀ ادگار شاین، فرهنگ هر سازمانی نهایتا ریشه در فرهنگ اجتماعی دارد که سازمان بر بستر آن فعالیت می‌کند.

 

آشنایی با تاریخ و شیوۀ مدیریت پیشینیان ما دانش ارزنده‌ای برای مدیریت در روزگار کنونی فرا روی ما می‌آورد. کوروش نبوغ رهبری بی‌همتایی داشته و از این رو نماد مناسبی برای پژوهش است.

ابوالکلام آزاد در کتاب کوروش بزرگ «ذوالقرنین» می‌نویسد: در عصری که عواطف و احساسات ملی یونان (مردمان اژه) در برابر ایرانیان یکپارچه آتش بود و شعرای یونان شدیدترین قطعات را بر ضد پارسیان به نظم می‌کشیدند که هنوز هم باقی است، با این همه مورخان بزرگ آن‌ها به عظمت بیرون از اندازۀ کوروش اعتراف کرده‌اند و در برابر فضایل اخلاقی بی‌نظیر او سر تسلیم فرود آورده‌اند.

 

مدیر نیز مانند رهبران نظامی سه دغدغه اصلی دارد:

1- تعریف هدف

2- طراحی راهبردی شایسته و اجرای آن برای رسیدن به هدف

3- توزیع دستاوردها

 

مهمترین دستاورد عملیات کوروش «آزادگی» بود که او آن را میان همگان به عدالت تقسیم کرد.

میخاییل دیاکونوف در کتاب تاریخ ایران باستان می‌نویسد:

خصوصیات کوروش را که او را به عنوان یک مرد سیاسی جلوه‌گر می‌سازد، به این شرح هستند:

شروع عملیات جنگی فوری در صورت لزوم (لشگرکشی به لیدی)، صبر و شکیبایی در مواردی که باید انتظار کشید و عجله نکرد (لشگرکشی به بابل)، توفیق دائمی در جنگ (مدیریت راهبردی)، توانایی جلب و جذب همۀ آن کسانی که به مساعدت آن‌ها نیاز داشت و بالاخره درک صحیح وظایف مربوط به انجام آن‌ها به نحو مطلوب و ماهرانه و این‌ها همه نشانه‌های یک مدیر خردمند، پاکباخته و تصمیم‌گیر است.


در اینجا بنا نیست به بزرگداشت کوروش یا تفاخر به داشتن این رهبر ملی بپردازیم. سخن بر سر این است که از لابلای دانسته‌های تاریخی، با ژن فرهنگی و رفتاری و گروهی و اجتماعی و سازمانی خویش بیشتر آشنا شویم تا بتوانیم به کمک آن، شیوه‌ها و ابزارهای مدیریت امروزی را به درستی در اختیار آوریم و به کار گیریم. محور اصلی این کتاب، نوشتۀ تاریخی گزنفون است که تاکنون دستمایۀ تقریبا تمام مورخان علاقمند به شرق بوده است.

 

http://nedaouladeh.blogfa.com/post/1/%D8%AE%D9%84%D8%A7%D8%B5%D9%87-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%DA%A9%D9%88%D8%B1%D8%B4-%DA%A9%D8%A8%DB%8C%D8%B1

 

نظرات 1 + ارسال نظر
مهیار سه‌شنبه 27 مهر 1395 ساعت 10:14

با درود سایت و مقالاتتون عالیه لطفا مقالاتی در مورد تفسیر شاهنامه وتطبیق ان با تاریخ کشورمون بزارید با سپاس ممنون از سایت بی نظیرتون

درود
تانگار بنده با نام ایران بزرگ را پالایه(فیلتر) کردند. چنین مطالبی آنجا بود که اکنون باید بازیابی‌شان کنم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد