ایران آینده

ایران آینده

بازنگری در تاریخ قلمرو میانی
ایران آینده

ایران آینده

بازنگری در تاریخ قلمرو میانی

رفع اتهام از دکتر اشرفیان بناب


مهرداد ایران‌مهر
طی ۱۲ سال گذشته، انواع و اقسام انگ‌ها و اتهام‌های ناروا به دکتر مازیار اشرفیان بناب زده شده است.

 

دکتر مازیار اشرفیان بناب در آبان سال ۹۰، نتایج پژوهشی را که در دانشگاه پورتس‌موث انجام داده بودند، منتشر کردند.

این پژوهش که در دنبالهء پژوهش سال ۱۳۸۵ ایشان در دانشگاه کمبریج انجام گرفته بود، دو محور داشت.

یکی آنکه، نشانگرهای ژنتیکی کهن موجود در آسیای میانه که در فرضیات موجود، خاستگاه افرادی کوچنده به فلات ایران با عنوان آریایی فرض می‌شد، در محتوای ژنی ۲۶ گروه جمعیتی حال حاضر ساکن در فلات، بسیار اندک یافت می‌شود.

دیگری هم، نشانگرهای خاص اعراب نیز در محتوای ژنی مردم جنوب‌غرب کشور، بسیار بسیار ناچیز است.


در مورد اول، بی‌بی‌سی چنین عنوانی را زد که: "۷۰ درصد مردم امروز ایران، تبارشان به آریایی‌های آسیای میانه بازنمی‌گردد"!

و البته نژادپرستان بیسواد وطنی هم در قالب مقالات به ظاهر علمی، آنچه ناسزا که لایق خودشان بود، به دکتر اشرفیان نسبت دادند.


به دو نکته دقت کنید،

-دکتر اشرفیان: "نشانگرهای ژنتیکی کهن موجود در آسیای میانه که در ((فرضیات موجود))، خاستگاه افرادی کوچنده به فلات ایران ((با عنوان آریایی)) فرض می‌شد...".
-بی‌بی‌سی: "۷۰ درصد مردم امروز ایران، تبارشان به آریایی‌های آسیای میانه بازنمی‌گردد".


دکتر اشرفیان می‌گوید، چنانچه هم می‌خواهید به دنبال افرادی موسوم به آریایی بگردید، در داخل همین فلات بگردید. زیرا اگر هم فرضیات موجود را قبول دارید که افرادی موسوم به آریایی در آسیای میانه بوده‌اند، محتوای ژنی امروز ما به مقدار ناچیزی به آنجا بازمی‌گردد.

اما بی‌بی‌سی همچنان اصرار دارد، آن‌هایی که آن بالا هستند، آریایی‌اند و چون اشرفیان بناب گفته است که محتوای ژنی ایرانیان از آن‌ها نیست، پس مردم امروز ایران هم آریایی نیستند.


عجیب‌تر از همه، تحریف سخن دیگر دکتر اشرفیان توسط بی‌بی‌سی بود.

دکتر اشرفیان گفت، علیرغم تمام حملات و مهاجرت‌ها و رفت و شدها طی هزاره‌های گذشته، اما ۷۰ درصد محتوای ژنوم پدری و ۹۸ درصد ژنوم میتوکندریال مادری ما، با ساکنان ۱۱۰۰۰ سال پیش داخل همین فلات یکسان است.
اما بی‌بی‌سی اینگونه تفسیر کرد که، اشرفیان بناب می‌گوید ۷۰ درصد ایرانیان آریایی نیستند!

یعنی کارمندان بی‌بی‌سی حتی این اندازه نیز درک ندارند که به فرض بگویند ۷۰ درصد محتوای ژنوم پدری ایرانیان امروز، مثلا به آریاییان آسیای میانه نمی‌رسد.

به جایش می‌گویند، ۷۰ درصد نفرات ایرانیان فعلی مثلا آریایی آسیای میانه‌ای نیستند.

حال بماند که در روزهای سال ۱۳۹۰ بحث آسیای میانه داغ بود، و البته غربی‌ها امروز دیگر خاستگاه را به دریای سیاه و اکنون نیز آناتولی برده‌اند!

متاسفانه یک عده پیرو کم‌سواد هم دائم دنبال فرضیات آبکی ایشان هستند. فردا غربی‌ها بگویند خاستگاه مثلا این آریایی‌ها پاراگوئه بوده، باز این سینه‌چاکان داخلی در توجیه خاستگاه پاراگوئیایی آریایی‌ها، شروع می‌کنند به مقاله نوشتن و توجیه کردن!

حال جدا از درست و یا غلط بودن مفهوم آریایی، دکتر اشرفیان در کل، منظورشان باشندگان کهن همین فلات بود، حالا هر نامی که می‌خواهید رویشان بگذارید.

اما بی‌بی‌سی کار خودش را کرد و مغزهای کوچک زنگ‌زده‌ای که در فهم و تحلیل ساده‌ترین موضوعات نیز عاجزند، ۱۲ سال است که همچنان دارند به دکتر مازیار اشرفیان بناب ناسزا و بد و بیراه می‌گویند!


به صفحه تلگرام ما بپیوندید، تاربرگ تاریخ روایی ایران:

http://t.me/oldhistor


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد