ایران آینده

ایران آینده

بازنگری در تاریخ قلمرو میانی
ایران آینده

ایران آینده

بازنگری در تاریخ قلمرو میانی

برگه شادباش کوروش بزرگ

زمین را منم تاج تارک‌نشین

ملرزان مرا تا نلرزد زمین

«نظامی گنجوی»

کوروش بزرگ، بزرگمردی بی‌همتا که از برجسته‌ترین مردان همهٔ روزگاران بوده و تا ایران نامی در جهان دارد، به نام نامی او می‌بالد و هرگز فراموشش نخواهد کرد. این شهریار فرزانه کمک به مردمان را آرمان خویش ساخته و یاری ستمدیدگان از رفتارهای همیشگی او بود.


خوشرویی و بزرگواری نیز منش‌هایی بودند که این شاه بزرگ را از خودبزرگ‌بینی دور داشته و فروتن می‌نمود.

به همین روی ایرانیان او را «پدر»، یونانیان «دادگر» و یهودیان «مسیح» می‌خوانند. پس نگونبختی است اگر که اینکه مردم ایران بر هستی چنین بزرگمردی آگاه نبوده و آنانی نیز که نام بلندش را به گوش شنیده‌اند، از او بسیار اندک بدانند. این بخت نگون از آن روست که امروزه جهان یاد این جاودانه‌مرد را گرامی داشته و جهانیان بر بودنش به خود می بالند. اما هزار افسوس، ما که هستی‌مان وام‌دار اوست با او بیگانه‌ترینیم. افسوس

و به کوتاه سخن آن که، این شاه توانا توانست تا برگی زرین بر برگه‌های کارنامه کهن روزگاران افزوده و آن را از روزگار پیش و پس از خود جدا سازد.

چرا که او همواره در تلاش بود به اندیشه دست اندازد تا شمشیر...


*برگه شادباش به مناسبت روز بزرگداشت کوروش بزرگ به دست شماری از ایراندوستان به چاپ رسید و در روزهای ۶ و ٧ آبان ماه (سال ١٣٨٧) در ١٠ تا از میدان‌های تهران و در شهرهای سنندج، ساری، کاشان، اراک، خرم‌آباد به همراه شیرینی پخش شد.

ایران به مانند ققنوس، بار دیگر از خاکستر خویش بر خواهد خاست.


http://www.iranboom.ir/nam-avaran/koroshe-bozorg/1426-kart-shadbash-87.html

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد