ایران آینده

ایران آینده

بازنگری در تاریخ قلمرو میانی
ایران آینده

ایران آینده

بازنگری در تاریخ قلمرو میانی

عکس بازسازی شده داریوش سوم


آرین کینگ دانشجوی رشته تاریخ و ویرایشگر «دانشنامه تاریخ باستان»، بر اساس شواهد هنری موجود، تصویری بازسازی شده از داریوش سوم هخامنشی (۳۳۶-۳۳۰ پ.م) طراحی کرده است.

او این تصویر را با استناد به کاشی‌نگاره نبرد ایسوس (۱۰۰ پ.م، پمپی) و سکه‌هایی که در دوران فرمانروایی داریوش سوم ضرب شده، خلق کرده است.

این نکته که، "آیا چهره فوق مطابقت عینی با داریوش سوم دارد یا خیر" بحث دیگریست.

اما برخی این روزها مدعی شده‌اند که این چهره از آن داریوش سوم نیست، زیرا مشخصات ادعا شده آریایی‌ها یعنی "پوست روشن، موی بور و چشم آبی" را ندارد. و چون این عده، هخامنشیان را نیز آریایی می‌پندارند، چنین عنوان می‌کنند که پس این چهره نمی‌تواند داریوش سوم هخامنشی باشد.

در پاسح باید گفت، در این مقال به دنبال توضیح پیرامون فرضیه منسوخ و غیرمستند کوچ آریایی‌ها به ایران نیستیم.

و اما در بخش دوم بحث، با توجه به اسناد و شواهد تاریخی پرشماری که در دست است، اتفاقا به ویژه شاخه پَرَشیِ هخامنشیان پوست سبزه و موهایی سیاه و نیمه‌مجعد و بینی تیز داشته‌اند که از این منظر تا حد زیادی با چهره بازسازی شده مطابقت دارد.


تصاویر پیوست شامل:

سرباز هخامنشی در شوش (پوست تیره، مو و ریش تیره و مجعد و بینی تیز)، پرسئوس در سفالینه اژه‌ایی (پوست تیره، موی مجعد و پیشانی‌بند مختص ایرانیان)، سکه داریوش سوم (مو و ریش مجعد) و نیز کاشی‌نگاره داریوش در نبرد ایسوس.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد