ایران آینده

ایران آینده

بازنگری در تاریخ قلمرو میانی
ایران آینده

ایران آینده

بازنگری در تاریخ قلمرو میانی

دوران کیخسرو


مهرداد ایران‌مهر

با توجه به سرمای پیش آمده در دوران کیخسرو، به نظر می‌رسد افت دمای موقت رخ داده پس از یخبندان چهارم، مربوط به این دوره باشد.


کیخسرو این شهریار فرهمند به مدد فره کیانی توانست چونان شعله‌ای فروزان نور اسپهبدی محبوس در کالبد میرنده را رها کند. پهلوانان همراه مشاهده می‌کنند که شاه ناگهان ناپدید می‌شود. عده‌ای از پهلوانان نیز که با او بودند در برف گم می‌شوند.

بر اساس شاهنامه، او پس از سپردن پادشاهی و وداع با یاران و بزرگان سپاه، خود تن در آب روشن شستشو داد و بر فراز کوهی، در سپیده‌دم و با طلوع خورشید ناپدید شد.


در دینکرد می‌خوانیم، در پایان دهمین سده از هزارۀ هوشیدرماه، سوشیانس متولد می‌شود. دوران او فقط پنجاه و هفت سال است. چون به سی سالگی رسد، با اورمزد و امشاسپندان گفتگو کند. در بازگشت از این گفتگو، کیخسرو سوار بر وایِ دیرنگ‌خدا به استقبال سوشیانس می‌آید و کارهایی که کرده است از قبیل برافکندن بتکدۀ کنار چی‌چست و زدن افراسیاب تورانی را شرح می‌دهد. بعد سوشیانس به کیخسرو می‌گوید که دین را بستای، کیخسرو دین را ستایش می‌کند. در آن مدت پنجاه و هفت سال، کیخسرو فرمانروا و سوشیانس موبدان موبد است. دورۀ ۵۷ ساله سوشیانس، دورۀ تکامل موجودات اورمزدی است. همۀ دیوان از نسل دوپایان و چهارپایان نابود می‌شوند. گیاهان همیشه در سرسبزی و رویش‌اند...


به نظر می‌رسد، دوران سوشیانس رخدادهای پس از فروپاشی دوره کیخسرو در غرب فلات را روایت می‌کند.

سپس با دوره لهراسپ روبرو هستیم. انبار عزلتکده او دانسته شده است. سپس در پارس پادشاهان سرزمین‌ها را به حضور می‌پذیرد. آنگاه در شرق فلات ظاهر شده و آتشکده آذربرزین مهر را بنیان می‌نهد و در پایان در بلخ ظاهر می‌شود.

لهراسپ در اصل از ویرانی و آشفتگی پدید آمده در غرب فلات گریخته و رهسپار بلخ گردیده است.


به صفحه تلگرام ما بپیوندید، تاربرگ تاریخ روایی ایران:

http://t.me/oldhistor


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد