ایران آینده

ایران آینده

بازنگری در تاریخ قلمرو میانی
ایران آینده

ایران آینده

بازنگری در تاریخ قلمرو میانی

تپه یحیی


این تپه، بازماندۀ تمدنی کهن است که به اعتقاد باستان‌شناسان، تاریخ آن به هزاره پنجم می‌رسد. تپۀ یاد شده در دشت صوغان و جنوب‌غرب درۀ هلیل‌رود (جیرفت) قرار دارد.

نتیجۀ پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این محل، پیش و همزمان با ایلامیان شهر بزرگی بوده و تپۀ یاد شده، سربازخانه و قلعۀ نظامی شهر را تشکیل می‌داده است. حفاری‌های انجام شده، نشان داد که تمدن هلیل‌رود در مسیر خود از تپه‌یحیی آغاز و تا جازموریان ادامه داشته است.

تپه‌یحیی به علت داشتن ۷۰۰۰ سال سکونت مستمر انسان از دوران نوسنگی تا حدود ۲۰۰۰ سال پیش اهمیت خاصی داشته و زنجیر ارتباط فرهنگی جنوب‌شرق ایران بوده و درۀ سند را با مصر پیوند می‌دهد.

میان ۸ تا ۷ هزار سال پیش، مراکز شهرنشین در چند نقطۀ ایران، در منطقۀ تمدن جیرفت، تپه‌سیلک کاشان، شهرسوخته سیستان، تپه‌حصار دامغان، اورارتو، تپه‌گیان نهاوند، تپه‌یحیی و اطراف مرودشت وجود داشته است.

تنها اندک شهرهای باستانی شامل شوش، تپه‌ملیان، اریحا و موهنجودارو از لحاظ قدمت با تپه‌یحیی برابری دارند. اما سند یا کتیبه‌ای که نام واقعی و قدیمی این شهر را مشخص می‌کند، هنوز به دست نیامده است. این منطقه مرکز بسیاری از فعالیت‌های صنعتی و هنری بوده و شیوه‌های پسین به کار رفته در مصر باستان با کارهای تپه‌یحیی مشابهت دارد.

ایران نخستین سرزمینی است که در آن مردم به استخراج و استعمال فلزات پی برده‌اند. تعدادی از نخستین کوره‌های ذوب مس یعنی قدیمی‌ترین فلزی که مورد استفاده انسان قرار گرفته، مربوط به هزاره پنجم در ایران به دست آمده است. 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد