ایران آینده

ایران آینده

بازنگری در تاریخ قلمرو میانی
ایران آینده

ایران آینده

بازنگری در تاریخ قلمرو میانی

پیوستگی تباری در قلمرو میانی


پیوستگی تباری باشندگان فلات ایران،

با مردمان قلمرو میانی از هند تا اروپا


میزان خویشاوندی ایرانیان با دیگر جمعیت‌ها:

در ارتباط با پیوند تباری ایرانیان، تارنمای «مجارتی رایتس (حقوق اکثریت)» نمودار جالبی را پیرامون میزان خویشاوندی و شباهت ژنتیکی گروه‌های جمعیتی گوناگون انتشار داده، که با تحقیق بر روی ده‌هزار نمونۀ واجد شرایط از ۲۶ کشور مختلف در سال ١٩٩۴ و به سرپرستی پروفسور لوئیجی اسفورتزا از دانشگاه استانفورد به دست آمده و اطلاعات مهمی را در زمینۀ شباهت‌های ژنتیکی ایرانیان با دیگر ملل نمایش می‌دهد.

در این نمودار، از معیاری به نام «کین‌شیپ (خویشاوندی)» برای نشان دادن میزان شباهت یا اختلاف ژنتیکی جمعیت‌ها استفاده شده و بر مبنای ضریب خویشاوندی و میزان تغییرات فاصلۀ ژنتیکی (واریانس)، اندازۀ شباهت یا اختلاف تباری جمعیت‌ها را نشان می‌دهد.

مطابق با این نمودار، میزان اختلاف ژنتیکی میان مردم دانمارک و انگلستان در حدود ۰/۰۰۲۱ می‌باشد که نشان از شباهت این دو جمعیت دارد. این میزان قرابت نزدیکتر از میزان قرابت هشت نسل متوالی یا قرابت یک شخص با پدر پدربزرگ پدربزرگ پدربزرگ اوست! (در نمودار، با عدد ۲١ نمایش داده شده/ کلیۀ ارقام نمودار در ده‌هزار ضرب گردیده)

همچنین میزان خویشاوندی میان بومیان استرالیا با مردمان بنتو در آفریقا ۰/۳۲۷۲ است که نشان‌دهندۀ بیشترین اختلاف تباری در گروه‌های مورد مطالعه است.



بر پایۀ این نمودار، نزدیکترین گروه تباری (ژنتیکی) به ایرانیان، یونانیان هستند با ۰/۰۰۷۰ اختلاف؛ پس از ایشان به ترتیب ایتالیایی‌ها ۰/۰۱۳۳ و مردم هندوستان ۰/۰۱۵۲؛ آسیای غربی (خاور نزدیک) ۰/۰۱۵۴؛ و همچنین دانمارکی‌ها ۰/۰۱۷۹ و انگلیسی‌ها ۰/۰۱۹۷ قرار دارند.

اما میزان خویشاوندی ایرانیان با اقوام زردپوست ترک (با علامت اختصاری ان.تی.یو) ۰/۰۸۲۱ است، که اختلاف زیادی را نمایش می‌دهد.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد