ایران آینده

ایران آینده

بازنگری در تاریخ قلمرو میانی
ایران آینده

ایران آینده

بازنگری در تاریخ قلمرو میانی

اندیشکده ۲


اندیشکدهء تاریخ و استوره (۲)
نگاهی به انسان‌شناسی فرهنگی در قلمرو میانی
-تعیین خط استوره‌ای از کیومرث تا داراب
-بررسی متون و داده‌های علمی از عصر سنگ تا آهن


نسخه صوتی:

https://s28.picofile.com/file/8465941718/%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%DA%A9%D8%AF%D9%87_%DB%B2.mp3.html


موضوع:

"لزوم پیشنهاد مفاهیم نو در روش‌شناسی بومی"

(دنبالهء بحث)


ایران‌مهر:

-آیا باید عدم پیوندی میان فلات ایران و میانرودان قائل شد؟

تاریخ دو عنصر دارد، رویداد و گزارش، و نیز باید به بستری که رویداد در آن رخ داده است، توجه کرد. همچنین تاریخ یک فضای سه‌بعدی است که ۳ مولفه (بردار) دارد شامل زمان، مکان و منطق تاریخی.

درباره میانرودان و فلات ایران، پیرامون مولفه مکان، عارضه‌ای مانند اقیانوس یا رشته‌کوه‌های صعب‌العبور که ارتباط این دو بخش را ناممکن نماید، وجود ندارد.

همچنین پیرامون مولفه زمان و موضوع عدم توجه به آن، باعث ایجاد دوگانهء ساختگی سامی-آریایی شده است...


آرش فرهادی:

-نیاز به ترسیم نقشه هژمونی‌های نظامی، سیاسی و دینی قلمرو میانی

. نیاز به ترسیم نمودار لایه‌های گوناگون تمدنی: ژنتیک، جمعیت، اقتصادی، فرهنگی/آیین/دین، حاکمیت سیاسی

. تفاوت یزدان‌شناسی "آریایی" با "سامی"

. ایران‌بومی: منابع الهام زرتشت

. ریشه‌های مشترک مردمان قلمرو میانی، از هند و ایران تا مصر و یونان

. آیا اوستا در شرق قلمرو میانی پدید آمده؟

. کشورداری در ایران بر اساس آب بوده، بر خلاف اروپا که بر اساس خاک است

. اهمیت داستان‌های گیلگمش و انمرکار و شاه و ارته برای فهم هژمونی‌های دینی، نظامی و سیاسی قلمرو میانی

. اهمیت ایران‌شناسی بازنگرانه در فهم تاریخ و تمدن قلمرو میانی برای بهبود فرهنگ و دانش در قلمرو میانی

. تداوم الگوهای دینی، نظامی و سیاسی باستانی در جهان امروز


پاک روح:

-آیا ما می‌توانیم مفهومی به نام اقوام ایرانی را در تاریخ مطرح کنیم؟

وقتی در جمعیت‌شناسی نام سکاها و اوستیایی‌ها مطرح می‌شود، ایشان را ایرانی می‌دانند. اما برای مثال، در هنگام نام بردن از آشوری‌ها، گفته می‌شود که از شمال عربستان آمده‌اند و ایرانی نیستند.

مردمی که در آسیای غربی و منطقه شرق مدیترانه شامل اکدی و آشوری و... حضور دارند را در تاریخ‌های موجود سامی نامیده و مابقی جمعیت‌ها در فلات را ایرانی می‌نامند.

آیا این تفکیک و دسته‌بندی، علمی و پذیرفتنی است؟


علی پیروز:

-شاید در هزاره سوم، حکومت یکپارچه‌ساز در عرصه فلات ایران وجود نداشته باشد، اما از وجوه مختلف می‌توان یکپارچگی را مشاهده نمود.

از منظر هستی‌شناسی، روابط تجاری و مالی، همپوشانی منابع و کانی‌ها، شبکهء در هم تنیده اجتماعی و راه‌ها و شهرها، نظام تصویری مشترک، تعاملات سیاسی و از منظر جفرافیای سیاسی فرهنگی می‌توانیم یکپارچگی‌های متعددی را مشاهده کنیم که بستری بوده برای یکپارچگی سیاسی در سده‌های بعد.


شرکت‌کنندگان:

فرهادی‌پور، اسدی، پاک روح، ع. پیروز، ایران‌مهر


پیوند اصلی:

https://irane-ayandeh.blogsky.com/%d8%a7%d9%86%d8%af%db%8c%d8%b4%da%a9%d8%af%d9%87


به صفحه تلگرام ما بپیوندید، تاربرگ تاریخ روایی ایران:

https://t.me/oldhistor


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد