اندیشکدهء تاریخ و استوره (۲)
نگاهی به انسانشناسی فرهنگی در قلمرو میانی
-تعیین خط استورهای از کیومرث تا داراب
-بررسی متون و دادههای علمی از عصر سنگ تا آهن
نسخه صوتی:
موضوع:
"لزوم پیشنهاد مفاهیم نو در روششناسی بومی"
(دنبالهء بحث)
ایرانمهر:
-آیا باید عدم پیوندی میان فلات ایران و میانرودان قائل شد؟
تاریخ دو عنصر دارد، رویداد و گزارش، و نیز باید به بستری که رویداد در آن رخ داده است، توجه کرد. همچنین تاریخ یک فضای سهبعدی است که ۳ مولفه (بردار) دارد شامل زمان، مکان و منطق تاریخی.
درباره میانرودان و فلات ایران، پیرامون مولفه مکان، عارضهای مانند اقیانوس یا رشتهکوههای صعبالعبور که ارتباط این دو بخش را ناممکن نماید، وجود ندارد.
همچنین پیرامون مولفه زمان و موضوع عدم توجه به آن، باعث ایجاد دوگانهء ساختگی سامی-آریایی شده است...
آرش فرهادی:
-نیاز به ترسیم نقشه هژمونیهای نظامی، سیاسی و دینی قلمرو میانی
. نیاز به ترسیم نمودار لایههای گوناگون تمدنی: ژنتیک، جمعیت، اقتصادی، فرهنگی/آیین/دین، حاکمیت سیاسی
. تفاوت یزدانشناسی "آریایی" با "سامی"
. ایرانبومی: منابع الهام زرتشت
. ریشههای مشترک مردمان قلمرو میانی، از هند و ایران تا مصر و یونان
. آیا اوستا در شرق قلمرو میانی پدید آمده؟
. کشورداری در ایران بر اساس آب بوده، بر خلاف اروپا که بر اساس خاک است
. اهمیت داستانهای گیلگمش و انمرکار و شاه و ارته برای فهم هژمونیهای دینی، نظامی و سیاسی قلمرو میانی
. اهمیت ایرانشناسی بازنگرانه در فهم تاریخ و تمدن قلمرو میانی برای بهبود فرهنگ و دانش در قلمرو میانی
. تداوم الگوهای دینی، نظامی و سیاسی باستانی در جهان امروز
پاک روح:
-آیا ما میتوانیم مفهومی به نام اقوام ایرانی را در تاریخ مطرح کنیم؟
وقتی در جمعیتشناسی نام سکاها و اوستیاییها مطرح میشود، ایشان را ایرانی میدانند. اما برای مثال، در هنگام نام بردن از آشوریها، گفته میشود که از شمال عربستان آمدهاند و ایرانی نیستند.
مردمی که در آسیای غربی و منطقه شرق مدیترانه شامل اکدی و آشوری و... حضور دارند را در تاریخهای موجود سامی نامیده و مابقی جمعیتها در فلات را ایرانی مینامند.
آیا این تفکیک و دستهبندی، علمی و پذیرفتنی است؟
علی پیروز:
-شاید در هزاره سوم، حکومت یکپارچهساز در عرصه فلات ایران وجود نداشته باشد، اما از وجوه مختلف میتوان یکپارچگی را مشاهده نمود.
از منظر هستیشناسی، روابط تجاری و مالی، همپوشانی منابع و کانیها، شبکهء در هم تنیده اجتماعی و راهها و شهرها، نظام تصویری مشترک، تعاملات سیاسی و از منظر جفرافیای سیاسی فرهنگی میتوانیم یکپارچگیهای متعددی را مشاهده کنیم که بستری بوده برای یکپارچگی سیاسی در سدههای بعد.
شرکتکنندگان:
فرهادیپور، اسدی، پاک روح، ع. پیروز، ایرانمهر
پیوند اصلی:
https://irane-ayandeh.blogsky.com/%d8%a7%d9%86%d8%af%db%8c%d8%b4%da%a9%d8%af%d9%87
به صفحه تلگرام ما بپیوندید، تاربرگ تاریخ روایی ایران: