اندیشکدهء تاریخ و استوره (۴)
نگاهی به انسانشناسی فرهنگی در قلمرو میانی
-تعیین خط استورهای از کیومرث تا داراب
-بررسی متون و دادههای علمی از عصر سنگ تا آهن
نسخه صوتی:
موضوع:
"علل عقبافتادگی علوم انسانی در ایران ۲"
فرهادی:
-. لزوم درک دغدغههای پوزیتیویستها در رشته باستانشناسی و تاریخ و زبانشناسی
. لزوم تدریس تفکر سیستمی، تحلیل گفتمان و هرمنوتیک به عنوان دروس پیش نیاز در رشتههای علوم انسانی و علوم اجتماعی
. لزوم درک اسطوره به عنوان شعر، صوَر خیال و تمثیل
. لزوم گفتگوهای سازنده میان کارشناسان رشتههای گوناگون
. سودهای انعطاف روششناسی در رشتههای گوناگون برای غنیتر کردن نگاه پژوهشگران...
اسدی:
-هخامنشیان که اکنون اینقدر روی آن تاکید میشود، اینها نمیتوانند به طور اتفاقی و یکدفعه در تاریخ حضور پیدا کرده باشند. اینها قطعا باید پیشینههای تاریخی قدیمیتری داشته باشند که توانستند چنین فرمانروایی بزرگی را پدید آورند. این مسالهای است که فطعیت دارد. چنین موجودیتی نمیتواند بدون مقدمه در تاریخ قد عَلَم کرده باشد. اینها نکتههایی قابل توجه است...
ایرانمهر:
-باید تلاش کنیم نخست بهترین زاویه و دریچه نگاه به حوزه تاریخ و استوره را پیدا کنیم. سپس باید برویم و رویداد (تاریخ) را از آغازش، نه میانه آن، ببینیم. بدون فلسفه، تاریخ بیمعناست. متاسفانه پرداختن به مقولهای به نام "میان رشتهای" یک تابو در حوزه علوم انسانی کنونی محسوب میشود. و اما، عقلگرایی یکی از پایههای پژوهش در تاریخ است. در اندیشههای فلسفی، عقلگرایی هم مانند تجربیگرایی و... یکی از بنیانهای پژوهشهای تاریخی است. تقسیمبندی علوم عقلی و نقلی مطلبی است که پوزیتیویستها فقط به بخش دوم اهمیت و داده و هیچ توجهی به بخش نخست آن نمیکنند...
شرکتکنندگان:
اسدی، مسعودی، فرهادی، ایرانمهر
پیوند اصلی:
https://irane-ayandeh.blogsky.com/%d8%a7%d9%86%d8%af%db%8c%d8%b4%da%a9%d8%af%d9%87
به صفحه تلگرام ما بپیوندید، تاربرگ تاریخ روایی ایران: